Kunstsalonen VISION

Ved vores kunstsaloner kan du opleve faglig debat, få indblik i nyskabende kunstnerisk praksis og deltage i samtalen om kunstens betydning
Toggle text

Kunstsalonen VISION er både klassiske debatter, kunstnerinterviews og salonformer, hvor kunstnere tager styringen. Som publikum har du mulighed for at få sat kunsten i et relevant samfundsmæssigt perspektiv, få indblik i den faglighed og de overvejelser, der ligger bag forestillinger og udstillinger, opdage kunstnere med særlige potentialer og give dit besyv med i samtalen om kunsten. Salonerne tager alle udgangspunkt i aktuelle temaer inden for scenekunst og billedkunst, men er udformet på forskellig vis.

Indholdsmæssigt er mange af salonerne målrettet et kunstfagligt publikum, men alle er velkomne. Vær opmærksom på, at kunstsalonen VISION kræver tilmelding, da pladserne er begrænsede. Hold øje med Facebook og siden her, hvor vi annoncerer kommende saloner.

Debatsalonen

Ved vores debatsaloner sætter vi en række debattører med forskellige fagligheder stævne til debat om særlige emner inden for scenekunst og billedkunst. Debatten belyser et tema eller en faglig problematik fra en konkret udstilling eller forestilling og sætter det i bredere samfundsmæssigt perspektiv. Der vil indimellem være internationale gæster i debatpanelet. Derfor kan debatsalonerne foregå på engelsk. Sidder du selv med interessant viden eller nye perspektiver, er du altid velkommen til at blande dig i debatten.

Interviewsalonen

Ved interviewsalonen kan du opleve et interview med en lovende dansk kunstner, som har en nyskabende tilgang til sin kunstneriske praksis, en kunstner med et særligt kunstnerisk potentiale. I interviewet bliver der zoomet ind på kunstnerens praksis og nyskabende tilgang til en aktuel udstilling eller forestilling. 

Kunstnerstyret salon

Ved den kunstnerstyrede salon kan alting ske. Her lader vi en kunstner fra scenekunst- eller billedkunstområdet facilitere og iscenesætte samtalen om kunsten, inddrage publikum på nye måder og udfordre salonformatet. Temaet for salonen tager udgangspunkt i kunstnerens aktuelle værk.

Vi stiller en professionel tilrettelægger til rådighed, der sammen med udvalgte kulturinstitutioner eller kunstnere planlægger kunstsalonen VISION. Desuden bidrager vi med annoncering og honorarer til paneldeltagere og moderatorer
Kontakt
Koordinator og tilrettelægger Karina Lykkesborg
KARINA LYKKESBORG
SALONREDAKTØR OG TILRETTELÆGGER
Visionssaloner
+45 28 93 06 16
kl@bikubenfonden.dk
Koordinator og tilrettelægger Karina Lykkesborg
KARINA LYKKESBORG
Karina er konsulent, og tilrettelægger og koordinerer Bikubenfondens Visionsaloner, der sætter hhv. billedkunsten og scenekunsten til debat.
Oplev tidligere saloner
Toggle text

Der kommer altid nogle interessante perspektiver og refleksioner frem ved vores saloner – både fra moderatorer, kunstnere, paneldeltagere og publikum. For at debatten kan leve videre efter vores saloner, arbejder vi med at dokumentere indholdet og gøre det tilgængeligt ved hjælp af reportager og podcasts. Målet er at bearbejde og sprede debatterne, så endnu flere får glæde af de refleksioner, som kunsten stiller til rådighed. Herunder kan du få indblik i nogle af vores tidligere saloner.

Wunderkammeret: sansemæssig nærhed, hverdagsfænomener og kunst – Esbjerg Kunstmuseum den 7. februar 2019

Hvad er potentialet i tværfaglige samarbejder mellem naturvidenskab og kunst? Dette spørgsmål var omdrejningspunktet for denne salon. Og netop tværfaglige samarbejder mellem naturvidenskab og kunst er kerneelement i museets aktuelle udstilling Flydende form, som er udviklet i et samarbejde med Tomas Bohr, professor i fysik ved DTU. Udstillingen er den første i en serie af tre i Esbjerg Kunstmuseums Wunderkammer-koncept, som i 2017 vandt Udstillingsprisen Vision. I panelet sad lektor i kunst- og kulturvidenskab ved Københavns Universitet Rune Gade, professor og billedkunstner Ferdinand Ahm Krag, professor i fysik ved DTU Tomas Bohr og generalsekretær for Dansk Kulturinstitut Camilla Mordhorst.

Rummet, tiden og mennesket. Kunst i offentlige rum – Mærsk Tårnet den 29. januar 2019

Denne salon blev afholdt i Mærsk Tårnet ved Panuminstituttet. Samtalen drejede sig om det kunstværk, den islandske kunstner Ragnar Kjartansson har skabt til stedet. Værket er en 168 timer lang video – præcis en uge lang. Videoen vises 24 timer i døgnet synkront på flere skærme i bygningen; f.eks. i aulaen og i elevatorer. Kjartansson var mødt op for at fortælle om afsættet for kunstværket, og om ambitionen om, at værket kan sprede sig via brugerne og blande sig med verden udenfor.

Hvordan gør dokumentaren os klogere på hinanden – Teater Momentum den 10. oktober 2018

Hvad er det dokumentaren kan, og hvordan kan den åbne virkeligheden op på scenen? I panelet sad tre aktuelle aktører, som hver gav deres bud på forskellige greb i kunsten: Teaterinstruktør og kunstnerisk leder af Teater Momentum Anna Malzer, dokumentarteaterinstruktør Hans Werner Kroesinger og dokumentarfilminstruktør uddannet fra filmskolen Super16 i 2014 Emil Næsby Hansen. Louise Kidde Sauntved, filmkritiker og dokumentarfilmekspert var moderator.

Fotografiets magt, betydning og sandhedsværdi – Fotografisk Center den 4. oktober 2018

Visionssalonen blev afholdt i forbindelse med Fotobiennalen 2018. Omdrejningspunktet for samtalen var fotografiets magt, betydning og sandhedsværdi. Fremmødet var stort og samtalen fortsatte blandt publikum efter salonen. Det var tydeligt, at der er masser af lyst til og behov for at diskutere fotografiets rolle i dag. I panelet sad: Fotokunstner Nicolai Howalt, fotograf og fotochef på Dagbladet Information Sigrid Nygaard, fotokunstner Lina Hashim samt duoen AVPD repræsenteret ved kunstneren Aslak Vibæk. Torben Sangild, cand.mag. i filosofi og moderne kultur, kunstanmelder og forfatter samt skribent på Kunsten.nu og Zetland var moderator.

Krop til ord, ord til krop – Nomineringssalon på Husets Teater den 7. juni 2018

Fysiske præstationer og kunstnerisk sprængkraft var på dagsordenen, da der blev afholdt nomineringssalon på Husets Teater som optakt til Årets Reumert 2018. Tre af årets nominerede kunstnere var sat stævne til en samtale om det ekstremt fysiske sprog på scenen og om at ofre sig for sit publikum. I panelet sad: Skuespiller Paw Henriksen, nomineret i kategorien Årets Mandlige Hovedrolle for sin rolle i ”Tyson” på Teater Grob, dramatiker Line Mørkeby, nomineret i kategorien Årets Dramatiker for ”Jeg løber” på Det Kongelige Teater og skuespiller Morten Burian, nomineret i kategorien Årets Mandlige Hovedrolle for sin rolle i ”Rocky!” på Husets teater. Tore Leifer, studievært på P1 og medlem af Reumert-juryen var moderator.

Performancekunstens non-konformitet – FABRIKKEN for Kunst og Design den 23. maj 2018

I forbindelse med Alt_Cph18: Over-Existing inviterede Bikubenfonden og FABRIKKEN for Kunst og Design til Visionssalon om Performancekunstens non-konformitet. I panelet sad kunstnerne Christian Falsnæs og Hannah Heilmann, kritiker, kurator og forfatter, Maria Kjær Themsen og kunstnerisk leder af Tranen og kunstteoretiker, Toke Lykkeberg.

Kunstscenen i en identitetspolitisk tid – Sort/Hvid den 12. maj 2018

Salen var fyldt og kommentarerne var mange, da Reumertsalonen Kunstscenen i en identitetspolitisk tid blev afholdt. Den tog udgangspunkt i Sort/Hvids forestilling White Nigger/Black Madonna, der siden har skiftet navn til Black Madonna. I panelet sad Madame Nielsen, forfatter, dramatiker, musiker og performer, Christian Lollike, instruktør, dramatiker og kunstnerisk chef på Sort/Hvid, TaviaNyong’o, professor i Afrikanske og Amerikanske Studier ved Yale School of Drama, Yale Universitet, USA, Sabrina Vitting-Seerup PhD stipendiat, Institut for kunst- og kulturvidenskab og Jeannette Ehlers, billedkunstner. Rushy Rashid, radiovært og journalist på Rushys Roulette på Radio24syv var moderator.

Hvad vi taler om, når vi taler om kunsten – Kunsthal Charlottenborg den 22. marts 2018

Debatten handlede om, hvordan kunstkritikken bidrager til samtalen om kunstens betydning set i et internationalt perspektiv med paneldeltagere fra Berlin, New York og København. I panelet sad Sophie Diesselhorst, redaktør Nachtkritik.de, Tyskland; Steven Zultanski, amerikansk kunstkritiker og forfatter; Line Rosenvinge, kunsthistoriker, blogger ved Børsen og bestyrelsesformand for nystiftede Forenede Kritikere; Mikkel Carl, billedkunstner, freelance kurator og skribent og Lasse Marker, partner i konsulentbureauet Rasmussen & Marker, forfatter til flere bøger om kulturjournalistik, -politik og -kommunikation. Nete Nørgaard Kristensen, lektor ved Institut for medier, erkendelse og formidling, KU. forsker i kulturjournalistik- og kritik, var moderator.

Vi er alle kød – Kunsthal Aarhus den 10. januar 2018

Salonen blev afholdt i anledning af den belgiske kunstner Berlinde De Bruyckeres aktuelle udstilling Embalmed og diskuterede, hvordan vi forholder vi os til kroppens kød, til kødets forfald og til kroppen som en sårbar og lidende størrelse? Panelet bestod af Kunsthistoriker og udstillingsansvarlig ved Kunsthal Aarhus Jeanett Stampe; Billedkunstner Lea Guldditte Hestelund og biogerontolog og lektor ved Aarhus Universitet Suresh Rattan. Camilla Skovgaard Paldam, lektor i kunsthistorie ved Aarhus Universitet, var moderator.

Museer mellem kunst, videnskab og samfund – Medicinsk Museion den 23. november 2017

I anledning af udstillingen Mind the Gut, som modtog Udstillingsprisen Vision 2015 blev museers rolle i udviklingen af den generelle forståelse af mennesket diskuteret. Desuden blev publikum indviet i, hvordan kunstnere er begyndt at bruge laboratorieteknikker og levende materiale til deres værker, mens man i forskningsverdenen ser kunsten som en mulighed for at illustrere og forklare videnskabelig praksis. Panelet bestod af lektor i forskningskommunikation Louise Whiteley, kurator Morten Søndergaard samt forsker på Institut for Molekylær og Cellulær Medicin KU Hiren Jitendra Joshi.

Æstetikken som fremtidens vigtigste præmis for væren og læren – Den Frie Udstillingsbygning den 5. oktober 2017

Salonen blev afholdt i anledning af udstillingen Sisters Academy – The Boarding School, som modtog Udstillingsprisen Vision 2016. Debatten blev indledt med en poetisk selvøvelse, hvorefter de æstetiske fags betydning i uddannelsessystemet blev debatteret af et panel bestående af strateg og forsker ved Tate Britain og Tate Modern Susan Sheddan, professor ved Institut for Læring og Filosofi AAU Lisa Gjedde, forskningschef i CEPOS Henrik Christoffersen samt  næstformand for Uddannelses- og Forskningsudvalget i Liberal Alliance Henrik Dahl.

Kunstens fortabelse i taberfortællinger – Husets Teater den 28. september 2017

Med afsæt i Tue Bierings iscenesættelse af Rocky! Taberens genkomst behandlede denne salon spørgsmålet om, hvordan den nederste del af samfundet skildres i kunsten lige nu. Panelet bestod af teaterinstruktør Tue Biering, filminstruktør Tobias Lindholm samt velfærdsforsker Jeanette Østergaard. Kulturredaktør ved Information Katrine Hornstrup Yde var moderator.

Hvilken rolle har museerne i en verden som brænder? – Statens Museum for Kunst den 21. juni 2017

Her blev museernes rolle og ansvar i et samfund præget af politiske kriser, klimakatastrofer og flygtningestrømme debatteret. Panelet bestod af direktør på Tate Modern i London Frances Morris, leder af CAMP Tone Olaf Nielsen, direktør for Kunsthal Charlottenborg Michael Thouber samt direktør for SMK Mikkel Bogh.

Lyt til podcast her

Skønhed og kropsangst – Museumsbygningen, Banja Rantnov Galleri den 30. marts 2017

På denne salon blev det diskuteret, om vi har mistet evnen til at elske os selv og vores kroppe. Skønhed, kontrol og kropsangst er blevet uadskillelige størrelser, men hvilke alternative veje kan kunsten vise os? Panelet bestod af kunstnerne Stense Andrea Lind-Valdan, Gudrun Hasle, Peter Brandt, Jette Hye Jin Mortensen samt journalist Tine Byrckel.

Kunst, konsensus, censur – Charlottenborg den 8. november 2016

Salonen tog afsæt i udstillingen af Simone Aaberg Kærns maleri Batalje og tog blandt andet følgende spørgsmål op til debat: Findes der blandt kunsthaller, museer og udstillingssteder en egen konsensus i forbindelse med deres valg og fravalg af kunst og kunstnere til udstillingerne? Har en form for underliggende censur eller selvcensur sneget sig ind i kunstrummet, uden at vi har lagt mærke til det? Panelet bestod af Mikkel Bogh, direktør ved Statens Museum for Kunst; Simone Aaberg Kærn, billedkunstner; Søren Bak-Jensen, direktør ved Arbejdermuseet og Solveig Gade, lektor på Dramaturgi ved Aarhus Universitet. Klaus Rothstein, forfatter og journalist på P1 og Weekendavisen, var moderator.