Persondatapolitik

Vi passer på dine personlige oplysninger, når du sender materiale til os: Det kan være jobansøgninger, konceptoplæg, projektbeskrivelser m.m. Vi er dataansvarlige for de oplysninger, vi modtager.

36 WEB1

Foto: Tobias Nicolai

Sådan behandler vi dine oplysninger

Senest opdateret 25. august 2025

Når du indsender materialer, giver du et frivilligt og oplyst samtykke til, at vi må behandle de personoplysninger, du sender til os. Du giver også samtykke til, at vi kan kontakte dig, hvis vi mangler information til at kunne færdigbehandle din sag eller i forbindelse med svar på dit oplæg.

De personoplysninger, du vælger at oplyse os om, vil blive læst af vores ansatte og bestyrelse. Ansøgninger til Academic Guest House bliver læst af vores selection committee.

Vi indsamler og behandler dine personoplysninger med forskellige formål.

Kontakter du os omkring et samarbejde, anvender vi dine oplysninger til:

  • at registrere dit oplæg i vores administrationssystem
  • at vurdere, om oplægget opfylder betingelserne for at modtage en bevilling
  • budget og regnskab

Er du bevillingsmodtager, anvender vi dine oplysninger til:

  • offentliggørelse og omtale af samarbejdet om den indsats, du har fået bevilliget midler til
  • udbetaling af bevilling 

Vi sørger selvfølgelig for, at dine personlige oplysninger til enhver tid bliver behandlet fortroligt og på sikre servere i hele denne proces.

Vi behandler personoplysningerne internt og overdrager i den forbindelse ikke oplysningerne til tredjeparter uden at indhente dit samtykke til at de gives videre.

Personoplysninger og behandlingsgrundlag

Vi behandler både de personoplysninger, vi får fra dig, og dem vi får fra tredjemand såsom offentlige myndigheder som fx SKAT. Oplysningerne behandles på følgende måde:

Almindelige personoplysninger*

  • Efter dit samtykke anvender vi dine personoplysninger til at vurdere, om din ansøgning opfylder betingelserne for at modtage den ansøgte bevilling jf. databeskyttelsesforordningen art. 9, stk. 2. Læs mere her.
     
  • Vi offentliggør alle sager på hjemmesiden. Som minimum i overblikket over bevillinger. Dette gælder ikke dit personnummer, adresse, mail og telefonnummer. Arbejder vi med en større offentliggørelse, vil det være i dialog med dig.
     
  • Hvis du modtager den bevilling, du har ansøgt, opbevarer vi dine oplysninger minimum ind til indsatsen eller opholdet afsluttes. Vi opbevarer oplysningerne i op til fem år plus løbende regnskabsår efter, medmindre den til enhver tid gældende lovgivning foreskriver andet.
     
  • Har du indsendt et oplæg, men modtager ikke en bevilling, opbevarer vi dine personoplysninger i maksimalt to år fra den dag, du sender dit oplæg. Beder du os om at slette oplysningerne inden da, gør vi selvfølgelig det.
     
  • Vi behandler personoplysningerne for at overholde de retlige forpligtelser, som vi er underlagt, jf. forordningens art. 6, stk. 1, litra c. Det kan fx være en indberetning til SKAT. Læs mere her

* Almindelige personoplysninger dækker over:

  • Stamoplysninger som navn, adresse, e-mail og telefonnummer.
     
  • Beskrivelse af den indsats, du ønsker en donation til eller et samarbejde om, budget for indsatsen, bankoplysninger og stillingsbetegnelse.
     
  • Alle de personoplysninger, du oplyser, vil blive behandlet.

Hvis du ønsker, at vi skal behandle og vurdere din sag, er det obligatorisk, at du afgiver dit samtykke til, at vi må opbevare dine almindelige personoplysninger. Vi kan ikke behandle din sag, hvis du ikke giver dit samtykke.

Følsomme personoplysninger **

Vi har ikke brug for dit CPR-nummer eller andre følsomme oplysninger om dig for at kunne behandle din sag. Det gælder fx oplysninger om din oprindelse eller dit helbred, som ikke har direkte betydning for din sag eller dit ophold i Academic Guest House. Vi vil derfor bede dig om ikke at sende sådanne oplysninger til os. Det betyder blandt andet, at hvis du sender karakterudskrifter, eksamensbeviser, økonomiske oplysninger eller lignende dokumenter til os, skal du huske at slette dit CPR-nummer fra dokumenterne ved fx at strege det over, så vi ikke kan læse det.

  • Medsender du følsomme oplysninger, vil vi slette disse umiddelbart efter, vi modtager dem.
     
  • Vi behandler personoplysningerne på baggrund af det samtykke, du har givet, da du sendte din ansøgning, jf. forordningens art. 9, stk. 2, litra. a. Læs mere her

** Følsomme personoplysninger dækker over:

  • Oplysninger om civilstatus, seksuel orientering, etnisk oprindelse, politisk overbevisning, religiøs eller filosofisk overbevisning, fagforeningsmæssige tilhørsforhold, genetiske data, biometriske data med henblik på entydig identifikation, helbredsmæssige forhold og billeder/portrætfoto.

Ofte stillede spørgsmål

Hvem har adgang til mine personoplysninger?

Dine oplysninger kan deles, herunder videregives og overlades til vores medarbejdere. Herudover kan vi videregive og/eller overdrage dine personoplysninger til offentlige myndigheder som fx SKAT, pensionsselskaber, pengeinstitutter, forsikringsselskaber, revisorer samt andre samarbejdspartnere, som kræver hvidvaskningsdokumentation. Vi kan desuden dele dine oplysninger med eksterne faglige rådgivere samt fagpersoner og lignende til vurdering af din sag.

Vi behandler personoplysningerne internt og overdrager i den forbindelse ikke oplysningerne til tredjeparter, udover de ovenfor nævnte, uden forudgående at indhente dit samtykke til videregivelsen.

Hvem er jeres databehandlere?

De oplysninger, du sender, opbevarer vi fortroligt og sikkert. Vi anvender udelukkende databehandlere, som er beliggende inden for EU (Den Europæiske Union) og Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (”EØS”), som tilbyder den samme sikkerhed, som vi gør i EU.

Hvordan opbevarer I mine personoplysninger?

Når du har givet os dit samtykke, vil vi behandle dine personoplysninger under hele behandlingen af din sag, som typisk vil strække sig over nogle måneder. Vi gør opmærksom på, at du til enhver tid kan trække dit samtykke tilbage.

Vi gemmer og opbevarer din sag samt profiloplysninger – og dermed også dine personoplysninger – i vores systemer.

Vi vil som udgangspunkt opbevare dine personoplysninger i max to år, medmindre du specifikt beder os om at slette oplysningerne inden.

Hvis du modtager bevillingen, opbevarer vi dine oplysninger, minimum indtil indsatsen eller opholdet afsluttes, samt i op til fem år plus løbende regnskabsår efter, medmindre den til enhver tid gældende lovgivning foreskriver andet.

Når vi giver en bevilling, kan vi offentliggøre og omtale indsatsen på vores hjemmeside og sociale medier. I den forbindelse kan der indgå almindelige personoplysninger såsom navn og stillingsbetegnelse, foruden beløb på bevillingen og øvrig beskrivelse af projektet. Formålet med opbevaringen og offentliggørelsen er dels at omtale, hvad vi i fonden arbejder med jf. vores forpligtelser ift. transparens, og dels omtale af din indsats, jf. forordningens art. 6, stk. 2, litra. f. og art. 6, stk. 1, litra. b.

Hvad er mine rettigheder?

Iflg. databeskyttelsesforordningens artikel 15-18 og 20-21 har du rettigheder i forhold til, hvordan vi behandler personoplysninger om dig. Du har ret til:

  • at få indsigt i dine oplysninger
  • berigtigelse af dine oplysninger
  • at få slettet oplysninger om dig
  • indsigelse mod behandling af dine personoplysninger
  • at modtage dine personoplysninger (dataportabilitet)

Du kan kontakte økonomi- og administrationschef vedrørende ændringer til dine personoplysninger, eller hvis du ønsker at få dem slettet. Her kan du også få oplyst, hvilke oplysninger vi konkret har registreret om dig. 

Kan jeg ombestemme mig?

Du har til enhver tid ret til at få indsigt i de personoplysninger om dig, som vi behandler hos os. Du kan også bede om berigtigelser eller blokering af oplysninger, som ikke er rigtige. Hvis du gerne vil have indsigt, bede om berigtigelse eller blokering, skal du kontakte økonomi- og administrationschef.

Du har til enhver tid ret til at trække dit samtykke tilbage og få slettet dine oplysninger, før der er gået to år. Hvis du trækker dit samtykke tilbage, skal du være opmærksom på, at vi vil slette din profil fra vores systemer, og at du ikke længere kan deltage i samarbejdet, da vores behandling af sagen kræver dit samtykke. Hvis du vil trække dit samtykke tilbage, kan du kontakte økonomi- og administrationschef.

Hvis du trækker dit samtykke tilbage, påvirker det ikke lovligheden af vores behandling af dine personoplysninger, da du ved indsendelse af din ansøgning gav samtykke til dette. Trækker du dit samtykke tilbage, har det først virkning fra dette tidspunkt.

Kan jeg klage?

Hvis du ønsker at klage over vores behandling af dine personoplysninger, er du velkommen til at kontakte økonomi- og administrationschef.

Opdatering af persondatapolitikken

Vi følger de gældende retningslinjer for databeskyttelse, så der kan være behov for, at vi opdaterer vores persondatapolitik.

Har du spørgsmål til ovenstående, eller vil du gøre brug af dine rettigheder, er du meget velkommen til at kontakte os.

Du kan også kontakte Datatilsynet, som du finder her:

Borgergade 28
1300 København K
Tlf.: 33 19 32 00
E-mail: dt@datatilsynet.dk

Vil du vide mere?

Hvis du har flere spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte vores økonomi- og administrationschef Julie Fredskov Pedersen.

Bikubenfonden Julie F