Artistic Practice med hybridkunstner Nathalie Mellbye: ”Fejl er den største gave, hvis man gerne vil udvikle noget nyt”
Fra scenograf til instruktør til kunstnerisk direktør. Se den nye Artistic Practice-film med hybridkunstner Nathalie Mellbye om hendes udviklingsrejse.
5 minutter
Af
Bikubenfonden
Dato
28 november 2023
Nathalie Mellbye er født i Norge og er uddannet i både Oslo, Malmø og København.
Siden september 2023 har hun været kunstnerisk direktør på Sort/Hvid i København, som vil skabe musikdramatik, der konfronterer sin samtid.
Hun var huskunstner på Aarhus Teater fra 2020-2022, hvor hun også instruerede og skabte performative arrangementer på Studio Scenen. Hun har ligeledes arbejdet som scenograf på Det Kongelige Teater, Den Kongelige Opera og Nørrebro Teater.
Sammen med Anja Behrens og Patrick Baurichter har hun også skabt ”Logen” – et eksperimenterende og tværkunsterisk kollektiv, der blandt andet har udfoldet sig i regi af ”Toaster”.
Nathalie Mellbye er uddannet scenograf, men har igennem sin karriere udviklet sig som både performer, auteur, instruktør og iscenesætter gennem kollektive og workshop-orienterede, processuelle praksisser.
Nathalie Mellbye er nyansat kunstnerisk direktør på teatret Sort/Hvid i den københavnske Kødby. Med en baggrund som scenograf har hun de seneste år markeret sig som iscenesætter med ekspressive visuelle og immersive værker, der på én og samme tid er poetiske og nådesløst rå.
Hybridkunstneren blander fagligheder og formater - i sig selv og i kollektive skabelsespraksisser - når dans, skuespil, musik, performance og installationskunst bliver til nye former for oplevelser.
”Det interesserer mig meget, hvordan vi kan blande formater og udfordre rammer og fagligheder, så vi skaber nye former for kunst. For mig handler det om hele tiden at være med til at udvikle scenekunsten og skubbe til, hvad man forventer at kunne opleve i teatret,” siger Nathalie Mellbye, kunstnerisk direktør på Sort/Hvid og tidl. huskunstner på Aarhus Teater.
I den nye film, Artistic Practice med Nathalie Melbye, kan du høre kunstneren fortælle mere om sit tværæstetiske arbejde og opleve nedslag i flere kunstneriske processer.

Ekspressiv æstetik og inspirationen fra Stanley Kubrick
Det var Stanley Kubricks filmværker og hans mættede æstetik og scenografi, der i teenageårene gjorde norske Mellbye interesseret i scenografiens potentiale og ledte hende til uddannelsen i Danmark.
I 2021 vendte Mellbye tilbage til Kubricks stiliserede og slagkraftige visualitet, humor og teatralske univers med forestillingen ”A Clockwork Orange” på Aarhus Teater. Her sætter scenografiens stålstilladser og diabolske graffitivægmalerier på råt sølvpapir, scenen for de menneskelige vrangsider, som opleves i forestillingen.
”Som scenograf opfinder jeg en æstetik, som skal være en universel ramme for en forestilling. Jeg interesserer mig for kollektive processer, og det er netop i samarbejdet på en produktion, at jeg finder ud af, hvad kerneuniverset er og begynder at bygge det”, uddyber Nathalie Mellbye, der netop ønsker at forsætte udforskningen af nye samarbejdsformer og sanselige musikdramatiske universer som kunstnerisk direktør på Sort/Hvid.
Menneskets sårbarhed er både en ledelsesmetode og et kunstnerisk mål
For Nathalie Mellbye handler det ikke om at opnå perfektion. Derimod ser hun skønhed i det uperfekte og opfatter sårbarhed og modet til at fejle som et af de vigtigste elementer i en arbejdsproces.
Når Nathalie Mellbye hele tiden bygger videre på sit kunstnerskab, tror hun på, at det kan give mest til publikum, når kunstens udviklere og performere tillader sig at være modige, sårbare og intuitive. Hun ser det uperfekte som et mulighedsrum, der gør, at noget større er på spil og det skaber intimitet, nerve og energi. Det kan generøst bringes videre til publikum i teatrets nærværende og relaterende rum.
”Nathalie Mellbye har allerede vist publikum sit store kunstneriske potentiale, og som hybridkunstner, med en klar tværæstetisk ambition, repræsenterer hendes praksis en betydningsfuld del af fremtidens scenekunst. Jeg ser virkelig frem til at se, hvordan hun folder sin praksis ud som kunstnerisk direktør på Sort/Hvid,” siger Dina Vester Feilberg, kunstchef i Bikubenfonden.
Det gør sig også gældende gennem det kunstneriske lederskab på Sort/Hvid, hvor Nathalie Melbye har en klar ambition om at arbejde videre med menneskelige ledelsesmetoder, der kan rumme sårbarhed og fremme eksperimenter og kollektiv udviklingskraft.
Du kan se den nye film her: Artistic Practice med Nathalie Melbye
Centrale værker
Traum, Aarhus Teater, 2023
Frankly My Dear I Don’t Give a Damn, Aarhus Teater, 2022
Odysseen, Det Kongelige Teater, 2022
A Clockwork Orange, Aarhus Teater, 2021
En fortælling om blindhed, Aarhus Teater og Sort/Hvid, 2020
Symposion, Det Kongelige Teater, 2019
Vil du vide mere?
Kontakt Jeppe Bo Rasmussen, chef for public affairs og kommunikation på kunstområdet
