Academic Guest House – vores kollegium i New York
Går du og overvejer at studere i New York i et semester eller to? Så har vi måske stedet, hvor du kan bo i den amerikanske storby og blive en del af et fællesskab med andre danske studerende.
Vores næste ansøgningsrunde er åben til maj/juni. Til den tid kan du ansøge via knappen herunder.
Med Academic Guest House ønsker vi at skabe de bedst mulige rammer for danske studerende, forskere og folk med behov for efteruddannelse i en by, hvor det er svært at finde en bolig.
Academic Guest House ligger på Manhattans Upper West Side og er en del af en charmerende ejendom i en stille sidegade tæt på Central Park. Området ligger centralt i forhold til byens mange uddannelsesinstitutioner. Med fem subway-linjer inden for fem minutters gåafstand er der max. 30 minutters transporttid til byens vigtigste universiteter og kunstskoler.
Vi har plads til 22 studerende fordelt på 12 lejligheder på kollegiet. De er fuldt møblerede og klar til at flytte ind i. Derudover vil du opleve gode muligheder for at blive en del af et fællesskab med de andre beboere under dit ophold. Kollegiet rummer ud over de private lejligheder også to mødelokaler, et mindre bibliotek og en tagterrasse.
Din hverdag i Academic Guest House
Som beboer indgår du i husets akademiske program, hvor vi blandt andet arrangerer foredrag. Hvert semester er kollegiet desuden en del af en fælles Community Outreach Day, hvor alle kollegianere hjælper til ved én af New Yorks institutioners større arrangementer hos f.eks. Den Danske Sømandskirke.
I Academic Guest House hjælper vi hinanden med at få hverdagen til at fungere. Når du bor på kollegiet, får du derfor tildelt enkelte praktiske opgaver i huset. Det kan for eksempel være brandvagtordning, mindre rengøringsopgaver eller affaldssortering.
Historien bag kollegiet
Academic Guest House er ejet af vores amerikanske søsterfond, Bikubenfoundation New York Inc., som vi etablerede i 2003. Bikubenfoundation New York Inc. købte den 1300 m2 store ejendom på Manhattan i 2005 for at etablere et kollegium for danske studerende. Academic Guest House åbnede 1. januar 2008.
Krav til optagelse
For at blive optaget som beboer skal du opfylde en række kriterier. Vores udvælgelseskomité beslutter, hvem der bliver tilbudt ophold. Vi modtager årligt omkring 80 ansøgninger i juni (til efterårssemestret eller både efterårs- og forårssemestret) og omkring 25 ansøgninger i november (til forårssemestret, hvor der er færre ledige pladser).
Formelle krav
Du kan søge optagelse i Academic Guest House, når du opfylder ét af disse kriterier:
- Du er optaget som fuldtidsstuderende på en amerikansk uddannelsesinstitution i New York-området.
- Du har en formel aftale om private master classes med en navngiven faglig relevant underviser.
- Du har en formel aftale om praktikophold hos en arbejdsgiver, som ikke findes tilsvarende i dansk regi. NB: en praktikplads hos Den danske Ambassade eller Danmarks faste mission ved FN i New York er ikke adgangsgivende.
- Du har en formel aftale om et fuldtidsefteruddannelsesforløb.
Derudover skal du opfylde følgende krav
- Du er dansk statsborger eller er indskrevet på eller dimitteret fra en dansk videregående uddannelsesinstitution.
- Dit studieophold varer minimum et semester. Vi tildeler aldrig kortere studieophold.
- Du er fyldt 21 år, når du flytter ind.
- Dit ophold skal kunne give dig et gyldigt amerikansk visum i den periode, du søger til. Du kan ikke bo i Academic Guest House på et turistvisum.
Sådan bedømmer vi din ansøgning
Udvælgelseskomitéen ser både på de formelle krav og på din motiverede ansøgning, din akademiske baggrund, og hvem du er socialt. Du skal have en klar og god plan for dit studie, og du skal kunne vise, at dit ophold i USA giver mening i forhold til din danske uddannelse.
Størstedelen af de studerende, vi optager på Academic Guest House, er indskrevet på kandidat- eller Ph.d.-niveau. Vi udvælger næsten altid studerende på længerevarende, meritgivende uddannelser. Studerende på første del af studiet kommer meget sjældent i betragtning.
Vi gør dog enkelte undtagelser – fx hvis du er indskrevet på en kunstnerisk uddannelse, der kræver, at hele uddannelsen foregår på den pågældende skole.
Beboere bliver sammensat med størst mulig faglig diversitet. Derfor lægger komitéen vægt på, at flest mulige fag er repræsenteret – dog aldrig på bekostning af faglige kvalifikationer. Dertil ønsker vi, at kollegiet er et socialt holdepunkt og prioriterer derfor ansøgere, der har lyst til at engagere sig i fællesskabet og vil forpligte sig på at indgå aktivt i Academic Guest House’s akademiske program.
Udvælgelseskomitéen
Jon Stokholm – Højesteretsdommer
Søren Kaare-Andersen – Adm. direktør i Bikubenfonden
Bradley Abrams – Managing and academic director i AGH
Sanne Kofod Olsen – Dekan på Det Kunstneriske Fakultet på Göteborg Universitet
Daniel Otzen – Professor ved Interdisciplinær Nanoscience Center (iNANO) og Institut for Molekylærbiologi og Genetik på Aarhus Universitet
Bestyrelse
Søren Kaare-Andersen – Formand
Marie Rørbye Rønn – Medlem
Irene Krarup – Medlem
Udgifter og økonomi
Du betaler ikke decideret husleje. Men der er en række omkostninger forbundet med at blive optaget på kollegiet.
Administrationsgebyr og depositum
Hvis du bliver optaget på kollegiet, skal du én gang betale et administrationsgebyr på 4.000 kr. Derudover betaler du et depositum på 4.000 kr. Du får som udgangspunkt dit depositum retur, når du kan dokumentere, at du har ansøgt om et amerikansk Tax ID Nummer og afleverer en evalueringsrapport til Bikubenfoundation New York Inc. om opholdet. Men hvis du forårsager skader på inventaret under dit ophold, kan vi fratrække omkostningerne fra dit depositum.
Ud over administrationsgebyr og depositum skal du i starten af opholdet betale engangsgebyrer på i alt ca. 250 dollars, der dækker linned, rengøringsmidler mm. Bor du på kollegiet i to semestre, skal du ikke betale gebyret to gange.
Månedlige forbrugsudgift og beskatning af fri bolig
På Academic Guest House betaler du ikke egentlig husleje, men der er beskatning af den anslåede værdi af fri bolig til den amerikanske stat samt forbrugsudgifter, som du skal betale. Beløbene afhænger af størrelsen på den lejlighed, du bor i. Det er billigst at bo som par i en mindre delelejlighed og dyrest at bo i en studiolejlighed. De fleste af vores lejligheder har to separate værelser og et fællesrum/køkken, og de opkrævede beløb for disse vedr. beskatning ligger mellem 270 til 330 dollars om måneden. Hvis du ikke har anden indtægt, mens du bor på kollegiet, kan du forvente at få cirka 2/3 af dine udgifter til skat retur fra det amerikanske skattevæsen efter udflytning.
Udgifter til forbrug afhænger af lejlighedens størrelse, men ligger på ca. 320 dollars om måneden.
Ofte stillede spørgsmål
Hvornår kan man søge om optagelse?
Der er én årlig hovedansøgningsrunde forud for efterårssemestret. Den ligger i maj/juni. Desuden er der en ansøgningsrunde, hvor vi optager et mindre antal elever forud for forårssemestret. Denne ansøgningsrunde ligger i oktober/november.
Kan jeg ansøge, inden jeg er blevet optaget på min uddannelse?
Har du ikke har modtaget endeligt tilsagn fra dit uddannelsessted, når du ansøger, vil du modtage et betinget tilsagn. Tilsagnet bortfalder, hvis du ikke kan fremvise optagelsestilsagn fra dit uddannelsessted hhv. en måned (for efterårssemestret) og to uger (for forårssemestret), efter du har fået tildelt en plads i Academic Guest House.
Hvor gammel skal man være for at søge om optagelse?
Du skal være fyldt 21 år, når du begynder dit ophold i AGH.
Kan jeg tage min kæreste eller ægtefælle med?
Ægtefæller/partnere kan kun flytte med, hvis de også opfylder optagelseskriterierne, ansøger på samme vis og bliver tildelt en plads af udvælgelseskomitéen.
Hvor store er lejlighederne?
Der er tre typer boliger:
- Mindre delelejligheder beregnet til par
- Større delelejligheder til to studerende
- Studiolejligheder beregnet til enkeltpersoner
Fordeling af lejligheder sker først efter ansøgningsproceduren er afsluttet.
Hvornår får jeg svar på min ansøgning?
Hvis du har ansøgt til forårssemesteret, kan du forvente svar senest primo december. Har du søgt om optagelse til efterårssemestret, får du svar primo juli.
Hvad gør jeg, hvis jeg ikke har fået visum inden ansøgningsfristen?
Det er muligt at eftersende visum til os efter ansøgningsfristen. Vores tilsagn om ophold er ikke endeligt, før du står med et relevant gyldigt visum stemplet i passet.
Hvis du bliver optaget i huset, og visum ikke er opnået omkring den 15. januar (for forårssemestret) eller omkring den 1. september (for efterårssemestret), vil din plads normalt blive givet til anden side. Eksakt deadline for at opnå visum bliver fastsat fra semester til semester.
Hvilket visum skal jeg have?
Dit ophold skal juridisk/indholdsmæssigt være af en sådan art, at det udløser et relevant gyldigt amerikansk visum for den ansøgte periode. Man kan således ikke bebo Academic Guest House på turistvisum. Kunstnere kan på baggrund af private master classes opnå et B1/B2 visum og blive accepteret i huset med det. For alle andre studerende er der krav om fuldt visa som fx J eller F visum.
På hvilket sprog skal jeg skrive min ansøgning?
Du skal skrive selve ansøgningen på engelsk, men du må gerne uploade diverse beviser, anbefalinger m.m. på dansk.
Vil du vide mere?
Kontakt Merete Dam Bredsdorff, office manager