Udstillingsprisen Vision realiserer det mest visionære udstillingskoncept

Med Udstillingsprisen Vision indbyder Bikubenfonden museer, kunsthaller og andre udstillingsaktører til at deltage i konkurrencen om at få realiseret et visionært udstillingskoncept med nutidig relevans. Prisvinderen modtager tre millioner kroner til realisering af udstillingen. Deadline for indsendelse af idéoplæg til Udstillingsprisen Vision 2017 er den 14. december 2016.

Hvad er den gode udstilling? Det spørgsmål ønsker Bikubenfonden at få belyst og se konkrete svar på. Med Udstillingsprisen Vision giver fonden hvert år tre millioner kroner til en visionær udstillingsidé med nutidig relevans. En jury bestående af syv fagfolk fra relevante brancher vurderer alle indkomne idéoplæg i fortrolighed. Herefter udvælger de 3-5 idéer, der inviteres til en 2. runde. I denne runde modtager deltagerne 20.000 kr. til videreudvikling og kvalificering af deres idéer. Den endelige vinder udvælges af juryen i starten af 2017. Udstillingsprisen Vision har fokus på den gode formidling, det banebrydende format eller et indholdsmæssigt visionært koncept. Kriterierne for at komme i betragtning til prisen er at medvirke med en nyskabende udstillingside, der tager afsæt i kunsten og har nutidig relevans.

Fokus på kunst og udvikling

Udstillingsprisen Vision udspringer oprindeligt af Bikubenfondens Museumspriser, der blev uddelt i perioden 2001-2012 til eksisterende udstillinger. I løbet af 2013 var Bikubenfonden i dialog med en række aktører fra museumsbranchen, kunsthaller, kunstnere og kunstformidlere med henblik på udvikling af prisen. Desuden lod fonden sig inspirere af lignende prisuddelinger i udlandet. Udviklingen af prisen har taget udgangspunkt i, at det kulturelle landskab og særligt museernes virkelighed har ændret sig de seneste ti år. I dag opsøger det kunst- og kulturinteresserede publikum foruden museer også kunsthaller, andre ikke-kommercielle udstillingssteder og festivaler i det offentlige rum for at opleve den gode udstilling. Derfor indbyder Bikubenfonden også denne slags udstillingssteder til at deltage i konkurrencen om at vinde Udstillingsprisen Vision.

Bikubenfonden har tidligere arbejdet inden for både det kunsthistoriske og kulturhistoriske felt. Men i sommeren 2016 har fonden skærpet sin strategi og øget sit fokus på kunst, mens kulturhistorie ikke længere er en del af fondens arbejdsområde. Det afspejler sig i Udstillingsprisen Vision, hvor det fremover kun er idéoplæg med afsæt i kunsten, der kommer i betragtning. 

Juryen 2017-2019 består af:

  • Stine Goya, kreativ direktør og founder, Stine Goya A/S
  • Mette Kynne Frandsen, adm. direktør, partner og arkitekt MAA, Henning Larsen Architects
  • Malene Vest Hansen, lektor i kunsthistorie, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, Københavns Universitet
  • Jacob Wamberg, professor dr.phil. i kunsthistorie, Institut for Kommunikation og Kultur, Aarhus Universitet
  • Jacob Lillemose, kurator/leder X AND BEYOND
  • Mette Marcus, chef for kulturområdet, Bikubenfonden
  • Søren Kaare-Andersen, adm. direktør, Bikubenfonden

 

Tidligere vindere af prisen

  • 2015 - Medicinsk Museion med udstillingsprojektet ’Mind the Gut’. Læs mere 
  • 2016 - Kunstnergruppen Sisters Hope og Den Frie Udstillingsbygning med udstillingen ’Sisters Academy – The Boarding School’. Læs mere 
Vi støtter projekter i hele Danmark og Grønland
Dette projekt er landsdækkende

 

Få mere at vide

Ved spørgsmål om Udstillingsprisen Vision, kontakt venligst
kultur@bikubenfonden.dk / 33 77 93 93

Kort om Udstillingsprisen Vision

Udstillingsprisen Vision gives til en visionær udstillingsidé, der tager afsæt i kunsten og har nutidig relevans. Vinderen modtager prisen på tre millioner kroner til realisering af udstillingen. Såfremt udstillingsbudgettet er større, kan fonden vælge at give et større beløb, så det samlede udstillingsbudget dækkes.

Sådan deltager du

Udstillingsidéer sendes per mail til vision@bikubenfonden.dk senest den 14. december kl. 12. Idéoplæg skal afleveres i en samlet PDF, som indeholder følgende:

En motiveret ansøgning på max 2 sider, som indeholder:

  • Idébeskrivelse
  • Navn og kontaktoplysninger på projektansvarlig og øvrige kontaktpersoner
  • Overordnet info om projektets organisering samt eventuelle samarbejdspartnere
  • Overordnet budget
  • Plan for kommunikation og tidsplan med dato for udstillingsåbning. Udstillingen skal åbne inden for en tre årig periode, dvs. senest ultimo 2019. 

Derudover kan idéoplægget indeholde billedmateriale, dette skal ikke være inkluderet i de 2 sider. 

En jury bestående af syv fagfolk fra relevante brancher vurderer alle indkomne idéoplæg i fortrolighed. Herefter udvælger de 3-5 idéer, der inviteres til en 2. runde. I denne runde modtager deltagerne 20.000 kr. til videreudvikling og kvalificering af deres idéer. Det betyder, at deltagerne eksempelvis skal besvare nogle uddybende spørgsmål og udarbejde en mere detaljeret beskrivelse af konceptet, budgettet, tidsplanen eller lignende. Deltagere, der inviteres til 2. runde, får besked medio januar, og den gennemarbejdede idé skal indsendes igen efter ca. 14 dage i slutningen af januar. 

Den endelige vinder af Udstillingsprisen Vision offentliggøres i slutningen af februar 2017.

Visionssaloner

I forlængelse af Udstillingsprisen Vision inviterer Bikubenfonden til en række saloner, der sætter fokus på udviklingen inden for udstillinger.