Ansøgningsrunde scenekunst og billedkunst

Vi har to faste årlige ansøgningsrunder for scenekunst og billedkunst. Lige nu er der lukket for ansøgninger. Der var frist for seneste ansøgningsrunde den 3. juni 2020. Næste runde vil blive annonceret på siden her.
Toggle text

Her kan du ansøge om bevillinger i størrelsesordenen 50.000-300.000 kr. til:

  • Nyskabende udstillinger og øvrig formidling af billedkunst i Danmark
  • Nyskabende scenekunstforestillinger, der har premiere i Danmark
  • Nyskabende danse- eller performanceproduktioner, som opføres i Danmark
  • Formidling af scenekunst, dans eller performance
  • Udvikling inden for scene- og billedkunstområdet

Vi ønsker at understøtte den fortsatte kreative udfoldelse af kunsten under COVID-19 krisens helt særlige omstændigheder. Derfor kan der i denne ansøgningsrunde også ansøges om midler til indsatser, der på nyskabende vis vil skabe kunstoplevelser, som kan opleves af et publikum under COVID-19 krisens delvise genåbning af samfundet. Indsatserne kan have fysiske såvel som digitale formater. Bikubenfonden er en del af det fælles fondsinitiativ Sammen om kunsten. Læs mere om initiativet her

I udvælgelsen af ansøgninger har vi særligt fokus på de nyskabende idéer, og vi lægger vægt på at styrke udviklingen af den idérigdom og kvalitet, der er på kunstscenen. I de ansøgninger, der vedrører danse- eller performanceproduktioner, har vi særligt fokus på indsatser, der stimulerer international udveksling og underbygger netværk og videndeling.

Husk, det er en mulighed at supplere din ansøgning med et link til video/billeder/lyd, der kan formidle essensen af din idé. Filmen/lydoptagelsen må maks. vare 3 min. 

Vi vurderer ikke ansøgninger af denne type uden for de fastlagte ansøgningsrunder.

Ofte stillede spørgsmål:

Hvem kan ansøge?

Både store og små institutioner, foreninger og virksomheder kan søge, men ikke enkeltpersoner. Vær opmærksom på, at vi kun støtter scenekunstproduktioner, der har en aftale med et spillested om visning. Vi støtter den professionelle scenekunst og billedkunst.

Hvad kan jeg ansøge om?

Bevillinger i størrelsesordenen 50.000-300.000 kr., der går til:

  • Nyskabende udstillinger og øvrig formidling af billedkunst i Danmark
  • Nyskabende scenekunstforestillinger, der har premiere i Danmark
  • Nyskabende danse- eller performanceproduktioner, som opføres i Danmark
  • Formidling af scenekunst, dans eller performance
  • Udvikling inden for scene- og billedkunstområdet

Støtter I værkproduktion?

Inden for billedkunsten støtter vi formidlingen af kunsten, men ikke selve produktionen af værket. Inden for scenekunst støtter vi både udviklingen af ny dramatik og opsætningen af en forestilling.

Hvornår kan jeg ansøge?

Vi har to årlige ansøgningsrunder for denne type ansøgninger: en med start i maj og en i november. Hold øje med datoer her på siden eller på Facebook. Vi modtager ikke ansøgninger af denne type uden for de to årlige ansøgningsrunder.

Skal jeg have et CVR-nummer for at ansøge?

Ja, du skal have et CVR-nummer for at kunne ansøge. Vi støtter kunstområdets institutioner, organisationer, foreninger og virksomheder, men ikke enkeltpersoner. Eneste undtagelse er Bikubenfondens atelierprogram, som gives til enkeltpersoner.

Hvornår får jeg svar?

Ca. to måneder efter deadline.

Hvordan søger jeg om mere end 300.000 kr.?

Vær opmærksom på, at vi i øjeblikket udvikler vores strategi for længerevarende indsatser. Det betyder, at vi på nuværende tidspunkt ikke kan indgå nye, længerevarende partnerskaber (sidst opdateret maj 2020).

Ved ansøgningsrunden i maj 2020 gav vi følgende bevillinger:
Toggle text

Ved denne ansøgningsrunde åbnede vi også for indsatser, der på nyskabende vis vil skabe kunstoplevelser, som kan opleves af et publikum under COVID-19 krisens delvise genåbning af samfundet. Det kan du finde flere spændende eksempler på herunder. Dette tiltag var en del af det fælles fondsinitiativ Sammen om kunsten, som du kan læse mere om her

BILLEDKUNST
UKK – Unge kunstnere og kunstformidlere – Kunst i en krisetid 

Unge Kunstnere og Kunstformidlere (UKK) vil i partnerskab med biennalen Alt_Cph, som kurateres af Laboratoriet for Æstetik og Økologi, facilitere et 2-dages symposium og netværksmøde for nordiske samtidskunstorganisationer (AOOO). Eventet vil finde sted på Fabrikken for Kunst og Design d. 25. - 26. september 2020. Formålet er at skabe ny viden om samtidskunsten i og efter krisetider og om kunstpolitik på tværs af de skandinaviske grænser. 
20.000 kr. 

Radar Contemporary – Extensions Vol 2 & 3 
Radar Contemporary er en virtuel og fysisk platform for samtidskunstnere, der fokuserer på digital samtidskunst ofte skabt af nye teknologier såsom 3D scanning, virtual reality, augmentet reality, algoritmer, artificial intelligence og 3D lyd. Extensions er gruppeudstillinger med tematikker, der tager udgangspunkt i ´forlængelsen´: Hvad sker der, når man påfører et fysisk værk en ny digital dimension? 
157.000kr. 

Kunsthal for Maritim Æstetik – Kolindsund 
Kolindsund er en udstilling i Kunsthal for Maritim Æstetik af billedkunstneren Kristoffer Ørum. Udstillingen arbejder med utopien om en genetablering af Jyllands tidligere største sø i Kolindsund på Djursland. Inspireret af aktivisme og afrofuturisme foregår en række aktiviteter parallelt med udstillingen, som kunstnerisk arbejder med temaer inden for klimapolitik, sociologi og hverdagslivet. Aktiviteterne foregår både på lokale institutioner og på steder og i sammenhænge, der normalt ikke er forbundet med kunst. 
204.000kr. 

Brandts – Museum for kunst og visuel kultur S/I – Corona-aktivisterne – Kunsten ud i verden 
Kunstmuseum Brandts afprøver et nyt brugerinddragende formidlingsformat. I fire weekender i august vil museets formidlere cykle rundt i Odense og invitere alle til at deltage i en banner- og plakat-workshop, der med udgangspunkt i den aktuelle udstilling "Dea Trier Mørch - Ind i verden" skal give deltagerne mulighed for at sætte ord på de erkendelser, som er opstået under corona-krisen. 
113.193kr. 

Copenhagen Contemporary – CELESTE 
CELESTE er et gesamtkunstværk, som består af en audiovisuel totalinstallation og en række live performances. Fire kunstnere arbejder i spændingsfeltet mellem performance, dans, skulptur og musik, og værket udfordrer grænserne mellem æstetiske traditioner, værk og beskuer. Det kunstneriske samarbejde udføres af billedkunstner Lea Guldditte Hestelund, pianist og komponist August Rosenbaum, danser og koreograf Ea Verdoner og cellist og komponist Cæcilie Trier.  En duftoplevelse af duftkemikeren Lisbeth Jacobsen indgår også, ligesom den danske designer Cecilie Bahnsen bidrager med kostumer til projektet. I skiftet mellem installation og forestilling erstattes den fysiske, koreograferede dansers krop med en film, produceret med den danske filmfotograf Jasper Spanning. Der planlægges 14 forestillinger over en 2 1/2 måneders udstillingsperiode i kunsthallen Copenhagen Contemporary. 
300.000kr. 

Esbjerg Kunstmuseum – Mit museum 
Mit museum er et tiltag, hvor kunstnere udvikler online multiples – altså anvisninger til små kunstværker, som brugerne selv kan skabe. Udstillingsaktuelle kunstnere på Esbjerg Kunstmuseum og kunstnere, der er repræsenterede i samlingen, inviteres til at udvikle multiples til en platform på museets nye hjemmeside. Ideen er at gøre brugerne til aktive medskabere af små kunstværker efter kunstnernes anvisninger – kunstværker, der både kan præsenteres online og hænges op hjemme i stuen. Formatet integrerer værk og formidling, produktion og fortolkning og skaber en forbindelse mellem museum og dagligstue. 
225.000kr. 

Der blev i alt bevilget 1.019.193 kr. på billedkunstområdet. 

SCENEKUNST
Hilde Ingeborg Sandvold – GRÅTT 

Med afsæt i fænomenet stress skaber koreograf Hilde I. Sandvold et kroppens manifest; om stresstilstandens apatiske krop og rejsen til et vågent, virtuost og kommunikerende menneske. Forestillingen skabes med komponist Julian Skar (NO), danser Niklas Valenti (IT), scenografduoen KASPERSOPHIE (DK), lysdesigner Seth Williams (UK) og dramaturg Thomas Schaupp (DE) og vises på Bora Bora og Dansehallerne.
100.000kr.  

Dansk Kulturinstitut – Sisters Academy – The Takeover, IIIKOJA 204, Skt. Petersborg, Russia 
Dansk Kulturinstitut og Sisters Hope har indledt et strategisk samarbejde om at eksportere Sisters Hopes særlige metode for at undersøge, hvordan vi sanser og er sammen i forskellige kulturer. Første skridt er pilotprojektet ”IllKOJIA 204”, som er en takeover af en russisk folkeskole i to uger. Her skal lærere og elever sammen udforske nye former for sanselig og poetisk læring samt forbundethed på tværs af grænser. The Takeover i Rusland skal generere viden om, hvordan man kan eksportere dansk udviklede formater internationalt og vil danne baggrund for de næste ønskede takeovers i Kina, Letland, Ukraine, Indien, Brasilien og Arktis, hvor kulturinstituttet også er til stede.   
300.000kr.  

Aalborg Teater – AAT STREAM  
Aalborg Teater vil med AAT STREAM etablere en permanent digital scene på en af teatrets scener. Herfra skal en række live-streamede events finde sted. Med en eksperimentel tilgang vil det centrale spørgsmål være: Hvordan kan digitale medier og kommunikationsformer bruges til at skabe en anden udgave af interaktionen mellem scene og sal end den, vi kender fra en live teaterforestilling?
300.000 kr. 

Dansehallerne – Close Encounters – En koreografisk udstilling 
Med Close Encounters #3 fortsætter Dansehallerne deres samarbejde med Den Frie Udstillingsbygning om at undersøge begrebet "koreografisk udstilling" i en ramme af det konventionelle udstillingsformat. Sammen videreudvikler og forfiner de konceptet samt måden, hvorpå mødet mellem dansen/koreografien og samtidskunsten iscenesættes for et udvidet publikum. Målet er at skabe en udstilling, hvor de koreografiske værker påvirker og interagerer med de besøgende og omvendt. De inviterede koreografer og kunstnere er: Adèle Essle Zeiss (SE), Andros Zins-Brownes (US), Sonja Jokkiniemi (FI), Margrét Sara Guðjónsdóttir (IS/DE), Erna Ómarsdóttir & Valdimar Jóhannssons (IS) og Christian Falsnaes’ (DK). 
275.000kr. 

Teaterforeningen Public Eye – THE WAKE OF SLEEP – SIDE A & SIDE B 
Sara Gebrans kunstneriske projekt THE WAKE OF SLEEP – SIDE A & SIDE B er en undersøgelse af ”social intimacy” og af, hvordan man som kunstnere kan skabe sammen uden at være fysisk sammen. To adskilte performances opføres for publikum og filmes og streames oveni hinanden, så der skabes et helt tredje værk, som kan opleves online. Medvirkende: koreografer/performere Rebecka Stillman, Karis Sidore og Olivia Riviere, scenograf Maria Stiernborg, lysdesigner Flora Brandt og producent Amalie Bergstein.  
90.000kr.  

SIGNA – The Market 
I den nye underjordiske kunsthal Simian ved Fields opstår et labyrintisk vrangbillede af storcenteret; et forladt og hjemsøgt marked med forlystelser og talløse boder af enhver art i mere eller mindre fremskreden grad af opløsning. SIGNA er kendt for immersive projekter, hvor publikum over mange timer er i tæt interaktion med et stort hold af performere. The Market er fundamentalt anderledes og en afsøgning af nye måder at engagere publikum på i krydsfeltet mellem performance og billedkunst, i lyset af vores destabiliserede virkelighed.   
200.000kr 

Københavnsk danse og kunst bevægelse – Experience (arbejdstitel) 
I en hyper-individualiseret kultur undersøger forestillingen experience forholdet mellem dans, begær og tilskuere. Hvordan er dans med til at producere begær, hvad betyder tilskuernes tilstedeværelse og opførsel undervejs i en forestilling, og kan man ved at ”hacke” dans udvikle nye former for erotik? Forestillingen er en international co-produktion, der bliver udviklet på residencies i Danmark og udlandet og realiseret af koreograf og performer Adriano Wilfert Jensen i samarbejde med internationale kunstnere fra dans, billedkunst, performance og musik. 
125.000kr. 

Teaterforeningen Sceneprojekt – More naked than flesh 
More naked than flesh er en performance baseret på Sapfos digte opført i forbindelse med Copenhagen Operafestival 2021 i samarbejde med Gyldendal og World Pride. Performancen er et tværæstetisk samarbejde mellem sceneinstruktør Liv Helm, komponist Matilde Böcher, forfatter Mette Moestrup og koreograf/billedkunstner Jules Fischer. Visionen er at bevæge det oldgræske materiale til en kontemporær form, hvor Sapfos ord, musik og performativitet vækkes til live.  
200.000kr 

Fix&Foxy – STALKER – En stedspecifik audiowalk som opfylder alle dine drømme 
Fix&Foxy samarbejder med podcast kunstner Tim Hinman fra THIRD EAR om at udvikle en audiowalk og app-baseret forestilling med titlen ’STALKER’ med udgangspunkt i den russiske kunstfilm af Andrei Tarkovsky. 
270.000kr. 

Nydanskeren Jimbuts Kulturforening – Ren Hang In Peace – (R.H.I.P.) 
Ren Hang In Peace (R.H.I.P) er titlen på en doku- og researchbaseret scenekunstforestilling, der omhandler den kinesiske LGBTQAI+ kunstfotograf, Ren Hang (1987-2017). I forestillingen, der vises på fotoudstillingsstederne Fotografisk Center i København og Galleri Image i Aarhus, vil der være forskellige performative indslag som lydbilleder, musik, monolog og dialog, fotoopstillinger, posering og tableau. Lyddesign og lydfortælling vil være et stærkt bærende element i forestillingen, ikke kun for at formidle den danske oversættelse af de kinesiske tekster, men også for at give plads til beskuerens egne indre billeder sat over for den fotokunst, der kan opleves i udstillingsrummet.
100.000kr. 

Great Investment – The Dancing Public 
The Dancing Public er en danseforestilling baseret på historiske eksempler på dansemanier eller danse-epidemier, og på tanken om, at udbrud af ekstatisk og trancelignende dans altid skal forstås som en social og politisk begivenhed. Værket er koreograferet af Mette Ingvartsen, som benytter fortælleteknikker, dans, gestik og følelsesbaserede udtryk. Som et andet skridt inviteres publikum også til at deltage i et kollektivt dansemaraton. 
187.500 kr.  

Der blev i alt bevilget 2.147.500 kr. på scenekunstområdet.

Ansøgningsrunden er lukket. Der var ansøgningsfrist den 3. juni 2020. Næste ansøgningsrunde vil blive annonceret her på siden.
Kontakt
Senior projektleder Peter Kirkhoff Eriksen
PETER KIRKHOFF ERIKSEN
SENIORRÅDGIVER
Udstillingsprisen Vision
+45 50 60 54 86
pke@bikubenfonden.dk
Senior projektleder Peter Kirkhoff Eriksen
PETER KIRKHOFF ERIKSEN
Peter er ansvarlig for analysearbejde, monitorering og løbende evalueringer af Bikubenfondens indsatser på kulturområdet. Peter er blandt andet rådgiver på Udstillingsprisen Vision. Derudover arbejder Peter med uddelinger og udvikling af kulturelle indsatser.
Øvrige
aktiviteter

Få et overblik over, hvad Bikubenfonden arbejder med på kunstområdet.